Actieprogramma Binnenstad maakt Culemborg aantrekkelijker
17 maart 2016
Na raadpleging van ondernemers, inwoners en gemeenteraad is een concept-Binnenstadsvisie en een Actieprogramma Binnenstad opgesteld. Het Actieprogramma bestaat uit 10 punten waarmee Culemborg de komende jaren aan de slag wil om de binnenstad aantrekkelijker te maken. Op korte termijn wordt gestart met de aanstelling van een citymanager en het groener maken van de binnenstad.
Aan de gemeenteraad ligt het voorstel voor om de Binnenstadsvisie vast te stellen. Uit de Binnenstadsvisie: “We willen te boek staan als een gastvrij en actief koopcentrum met een fraai historisch en vitaal centrum waar gezellige horeca is en veel activiteiten worden georganiseerd”. Levendigheid, dynamiek, historie, beleving en vitaliteit zijn kernbegrippen uit de binnenstadsvisie.
Een van de manieren waarop de mening van de inwoners gepeild is, was een enquête over de binnenstad, die in de zomer van 2015 is gehouden. Deze enquête leverde ruim 800 reacties en zo’n 500 ideeën op. De ideeën kunnen in vier thema´s verdeeld worden: Winkels & Horeca, Ruimte & Route, Evenement & Activiteit en Sfeer & Promotie. Die zijn verwerkt in het Actieprogramma.
De acties uit het Actieprogramma zijn er op gericht invulling te geven aan de binnenstadsvisie:
· Vitaliteit: een levendige en gezellige marktplaats van economische en culturele activiteiten.
· De goed gevulde ‘schatkist’ met historie en water benutten als inspiratiebron.
· Een gastvrije en aantrekkelijke bestemming worden voor inwoners en toeristen.
· Maatregelen nemen die voor dynamiek zorgen:
o De beleving van de binnenstad verbeteren door een gastvrij en actief koopcentrum te zijn, gezellige horeca, het aangaan van experimenten met creatieve mensen en meer evenementen de ruimte geven.
o Inrichtingsmaatregelen voor groen, straatmeubilair, fietsparkeren, de entrees van de binnenstad en aantrekkelijke verbindingen naar de binnenstad. Afspraken over de inrichting van terrassen. Aandacht voor parkeren en de bereikbaarheid van parkeerplaatsen.
o Het zoeken van een of meerdere trekkers als bronpunt en het samen met pandeigenaren aanpakken van leegstand van winkels.
· Goede samenwerking van toerisme, cultuur en binnenstadondernemers bij de stadspromotie.
o Inhoud geven aan citymarketing.
o Een nieuw meerjarenprogramma voor stadspromotie maken
Terug naar nieuws Ga naar de website